odpoczynek

Jak efektywnie odpoczywać

Często zdarza się, że z utęsknieniem czekamy na weekend, odliczamy dni do urlopu, bierzemy dzień wolny by wypocząć. Lecz mimo „wolnego od pracy” nadal czujemy się zmęczeni. Bardzo często także wtedy, gdy w domu specjalnie nic nie robimy. Co zatem robimy nie tak? Okazuje się, że wypoczywać też trzeba umieć. Pewnie niektórych to stwierdzenie zaskoczy.

Co to jest wypoczynek?

Wypoczynek to pozbywanie się zmęczenia i stresu w celu odzyskania sił, energii i dobrego samopoczucia. Wypoczywać można:
– aktywnie, czyli rekreacja – działania fizyczne i umysłowe powiązane ze sportem – spacer z psem, jazda na rowerze, jazda na nartach, bieganie.
– biernie, bez udziału w zajęciach fizycznych, polega na maksymalnym ograniczeniu aktywności umysłowej i ruchowej – czytanie książki, oglądanie telewizji, sen.

Jak odpoczywać, żeby odpocząć?

1. Sen

Stan psychiczny człowieka i dobre samopoczucie w bardzo dużej mierze zależy od snu – jego długości i jakości. Naturalna długość snu jest uwarunkowana wiekiem organizmu – to wtedy następuje odprężenie mięśni, konsolidacja procesów umysłowych. Jeśli ingerujemy w długość snu niezbędną dla naszych aktualnych potrzeb np. poprzez późne kładzenie się spać, zarywanie nocy, zabieramy czas mózgowi na „uporządkowanie szuflad”, regenerację i odpoczynek. Błędne, lecz popularne, jest myślenie typu: „odeśpię w weekend”. Organizm potrzebuje takiej samej ilości odpoczynku każdego dnia. Jakość snu zależy m.in. od wykonywanej pracy (inaczej śpi człowiek, który pracuje fizycznie, a inaczej człowiek, który wykonuje pracę umysłową). Bardzo ważne jest, aby pomieszczenie, w którym śpimy, było wietrzone, a pościel i piżama była wykonana z naturalnych materiałów, nie powodujących pocenia się. To pozytywnie wpływa na jakość snu.

2. „Wypoczywaj inaczej, niż pracujesz”

Tak brzmi kolejna zasada efektywnego wypoczynku. Ten, kto wykonuje pracę umysłową, powinien spędzić wolny czas poruszając się – spacerując, pływając, wędrując po górach. Osobom wykonującym pracę fizyczną zaleca się z kolei odpoczynek z książką w ręku, w kinie, teatrze.

3. Przebywanie na łonie natury

Aktywny czy bierny wypoczynek znakomicie naładuje baterie organizmu. Przebywanie wśród czterech ścian nikomu nie służy.

Wypoczynek potrzebny jest każdemu. Młodzi ludzie, pełni energii, zdają się o tym nie pamiętać i popełniają szereg błędów, które prowadzą do permanentnego zmęczenia, uczucia wypalenia, kłopotów zdrowotnych. Urlop organizowany naprędce, z telefonem w ręku to bardzo częsty obrazek także starszych osób. Należy pamiętać, że organizm wcześniej czy później zemści się za takie traktowanie i upomni się o swoje.

Otagowany jako: