warzywa

Zdrowotna moc zielonych warzyw

Zielone warzywa to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów, które bardzo korzystnie wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu. Warto wiedzieć, że to właśnie one w większości mogą nam zastąpić suplementy diety, którymi wiele osób “faszeruje” się na co dzień błędnie myśląc, że stanowią one jedyne wartościowe źródło witamin.  Dziś przyjrzymy się zielonym warzywom i sprawdzimy, co kryje w sobie ta naturalna apteka.

Natka pietruszki

Z pewnością każdy z nas słyszał o tym, że natka pietruszki powinna stanowić nasz główny, zielony dodatek w diecie. Jest to oczywiście czystą prawdą, bowiem ta zielona część pietruszki jest doskonałym źródłem witaminy i C, zawiera także witaminę A, PP oraz kwas foliowy. Dostarcza także takich minerałów jak wapń, magnez, potas, żelazo i jednocześnie ułatwia przyswajanie tego ostatniego. Warto również podkreślić, że natkę pietruszki stosuje się przy różnego rodzaju zatruciach, ponieważ posiada doskonałe właściwości odtruwające. Poza tym natka to zielone warzywo pomaga w pozbyciu się nadmiaru wody z organizmu, ma działanie moczopędne, a także przeciwdziała anemii oraz rozwojowi krzywicy.

Natkę pietruszki możemy dodawać do dań: do zup, mięs oraz sałatek, a także przyrządzać z jej dodatkiem zdrowe koktajle.

Szpinak

Kolejną, zieloną skarbnicą witamin na naszej liście jest szpinak. Niektórzy go nienawidzą, inni kochają. Ci pierwsi powinni szybko przekonać się do niego przede wszystkim dlatego, że posiada on praktycznie wszystkie niezbędne dla naszego organizmu witaminy, a szczególnie A, C,E,K, B oraz takie minerały, jak żelazo, jod, mangan i kwas foliowy. Szpinak, podobnie, jak natka pietruszki, zapobiega anemii oraz krzywicy, a także działa korzystnie na pracę naszego serca. Warto jeść go w postaci surowej, ponieważ pod wpływem obróbki termicznej traci on część swoich wartości. Pamiętać jednak należy, że szpinak utrudnia wchłanianie wapnia i z tego powodu osoby chorujące na nerki, artretyzm czy reumatyzm powinny uważać z jego spożywaniem.

Rzeżucha

To warzywo głównie kojarzy nam się ze świętami wielkanocnymi, gdzie jest ona swego rodzaju ozdobną naszych potraw. Warto jednak wiedzieć, że warzywo to dostarcza naszemu organizmowi mnóstwa cennych witamin i minerałów, między innymi A, C, B3, PP, E oraz minerałów: jodu, siarki, chromu, żelaza, wapnia. Warto jeść ją na surowo w ilości około jednej łyżeczki dziennie. Pamiętajmy o tym, że nadmierne jej spożycie może prowadzić do zapalenia pęcherza moczowego.

Szczypiorek

To warzywo najczęściej stosujemy jako dodatek czy nawet ozdoba kanapek lub sałatek nie zdając sobie sprawy z tego, że jest to świetne źródło witaminy B1, B2, C, a także takich minerałów jak sód, potas, żelazo, chlor, fosfor, kwas foliowy oraz karoten. Szczypiorek ma działanie delikatnie przeczyszczające, wspomaga również trawienie oraz działa pobudzająco na apetyt.

Koperek

Kolejne zielone warzywo w naszym zestawieniu oferuje nam sporą dawkę beta-karotenu oraz witaminy C, a ponadto jest źródłem olejku eterycznego o właściwościach wiatropędnych. Koperek reguluje pracę jelit, wspomaga wydzielanie soków trawiennych oraz pobudza apetyt.

Sałata masłowa

Sałata masłowa najlepiej smakuje na wiosnę. Przyrządzamy z niej pyszne, lekkie sałatki , które dostarczają mnóstwa witamin i minerałów, dodając nam jednocześnie energii. Sałata masłowa zapewnia nam witaminę C oraz E, a także witaminy z grupy B oraz takie minerały jak magnez, potas i żelazo.

Sałata masłowa jest źródłem silnych przeciwutleniaczy, które zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej, ponadto utrudnia wchłanianie cukrów i tłuszczu. Działa także korzystnie na trawienie, wspiera nasz układ nerwowy oraz pomaga odkwasić organizm.

Zielona papryka

Zieloną paprykę cenimy przede wszystkim za zawartość w niej kwasu foliowego, witaminy E, C oraz innych witamin z grupy B. Jest ona źródłem wapnia, potasu, sodu, żelaza i magnezu. Działa ona stymulująco na przemianę materii, a dzięki dużej zawartości flawonoidów zwalcza wolne rodniki. Jest także doskonałym wsparciem w leczeniu i przeciwdziałaniu chorobom układu krążenia.

Ogórek

Nie możemy także zapomnieć o zielonym ogórku, który dostarcza nam sporej porcji takich witamin jak C, A, E, K, tiaminy, ryboflawiny, niacyny, witaminy B6, kwasu foliowego, a także minerałów: żelaza, wapnia, magnezu, potasu, fosforu, cynku oraz sodu.

Ponieważ ogórek w ponad 95% składa się z wody, zalecany jest osobom chorującym na nerki oraz z problemami układu moczowego. Doskonale nawadnia, a także oczyszcza organizm z toksyn. Jest także źródłem przeciwutleniaczy chroniących przed nowotworami. Surowy, zielony ogórek pomaga także pozbyć się nadmiaru wody z organizmu, a także przywrócić równowagę kwasowo-zasadową. Jest także świetnym wsparciem w leczeniu zgagi oraz odświeża oddech.

Jak widać zielone warzywa to prawdziwa, naturalna apteczka. Warto włączyć je do codziennej diety, by cieszyć się zdrowiem i zapewnić sobie doskonałą ochronę przed chorobami w naturalny sposób.